Kärleksbrevsbussen

Årsmodell: 1928

Kaross: Scania Vabis

Motor: 6 cyl. Scania Vabis bensin

Rullande postkontor från 1928.

Bussen rullade till en början som vanlig passagerarbuss för Postens diligenstrafik i Norrland. År 1938 byggdes bussen om till rullande postkontor.

Då byttes karossen och hjulbasen förlängdes.

Under andra världskriget såldes bussen till Kronan och gick då som postbuss längs gränsen mot Norge där mängder av soldater var förlagda.

Det var under krigstiden den fick smeknamnet Kärleksbrevbussen på grund av alla de brev som skickades mellan soldaterna och deras fruar och flickvänner.

Bussen var försedd med för sin tid ultramodern teknik. Vagnen som drogs efter bussen var försedd med tryckluftsbromsar som matades från bussens kompressor.

Chauffören bodde i bussen under sin tjänstgöring. Han hade egen ingång längst bak. I bostadsdelen fanns både tvättfat och spegel samt mörkläggningsgardiner.

Efter kriget såldes bussen till en privatperson i norra Värmland.

Några år senare köptes bussen av Per Olof Andersson i Brunnskog.

För några år sedan förvärvades bussen av föreningen. Då hade den stått i en lada i nästan 50 år.

Till bussen finns både biljettmaskin och biljettväskor bevarade.

Varsam renovering av denna klenod pågår.

Startmotorn på plats
Startmotorn på plats
Startmotorn på plats
Startmotorn på plats
Tändkablar dragna i skyddsrör.
Tändkablar dragna i skyddsrör.
Generator och magnettändning på plats.
Generator och magnettändning på plats.
Gunnar skruvar fast reglage.
Gunnar skruvar fast reglage.
Tändklablar på plats på startmotor.
Tändklablar på plats på startmotor.
Droppskydd monterat.
Droppskydd monterat.
Gnistprov på tändstift. Varde gnista och det blev gnista.
Gnistprov på tändstift. Varde gnista och det blev gnista.
Provisorisk bränsletank på plats.
Provisorisk bränsletank på plats.
Tändkablar på plats.
Tändkablar på plats.
Förgasare på plats.
Förgasare på plats.
Gösta och Gunnar utför kompressionsprov.
Gösta och Gunnar utför kompressionsprov.